מעצרים – מעצר עד תום ההליכים ומעצר ימים

מה ההבדל בין מעצר ימים לבין מעצר עד תום ההליכים? האם ליווי וייצוג של עו"ד הם הכרחיים?

בהליך הפלילי ישנם שני סוגי מעצרים:

  1. מעצר ימים – מעצר לצרכי חקירה של המשטרה.
  2. מעצר עד תום ההליכים – מעצר שהתביעה יכולה לבקש מבית המשפט לאחר הגשת כתב האישום או במקביל אליו.

מעצר ימים

מהו מעצר ימים?
מעצר ימים הוא מעצר של חשוד בעבירה פלילית לפני הגשת כתב אישום. המטרה של המעצר בשלב זה היא למנוע שיבוש הליכי חקירה או משפט, השפעה על עדים פוטנציאלים, או ביצוע עבירות נוספות ע"י החשוד. חשוב לציין, שהמטרה של המעצר אינה ענישתית.
באמצעות מעצר ימים, המשטרה יכולה לחקור את המקרה הפלילי לעומק, וכן לחקור את החשוד בשל חשד סביר לביצוע עבירה פלילית מסוג עוון או פשע.
מעצר ימים – כמה זמן והסמכות להאריכו
המשטרה יכולה לעכב חשוד ובהחלטת קצין משטרה לבצע מעצר ראשוני של 24 שעות בלבד. לאחר מכן, אם המשך המעצר נחוץ לצרכי החקירה, המשטרה חייבת להביא את החשוד בפני בית משפט תוך 24 שעות מרגע המעצר.
שופט בית משפט השלום מוסמך לאשר הארכת מעצר ימים. ההארכה תינתן כאשר יש חשד ראשוני לביצוע עבירה פלילית, סכנה לשלום הציבור, חשד לשיבוש הליכי חקירה ועוד.
בית המשפט יבחן האם מוצדק להאריך את המעצר, וההארכה יכולה להתקיים בדרך זו עד לתקופה של 30 ימים, ובמקרים חריגים גם מעבר לכך (באישור בית משפט עליון).

מעצר עד תום ההליכים

מהו מעצר עד תום ההליכים?
התביעה רשאית לבקש מבית המשפט מעצר עד תום ההליכים ביחס לנאשם שהוגש נגדו כתב אישום או במקביל להגשת כתב האישום. מעצר זה מכונה גם "העמדה לדין".
המשמעות של מעצר עד תום ההליכים היא, שהנאשם יישאר במעצר עד תום ההליכים שמתקיימים בעניינו, כלומר: עד סוף המשפט כאשר בית המשפט יכריע אם לזכות אותו או שהוא אשם.
המטרה של מעצר עד תום ההליכים היא למנוע פגיעה אפשרית בשלום הציבור, חשש מהמלטות הנאשם, מסוכנותו ושיבוש הליכי משפט.

מהם התנאים למעצר עד תום ההליכים?

  1. קיימת עילת מעצר.
  2. קיימות ראיות לכאורה להוכחת האשמה.
  3. לא ניתן להשיג את מטרת המעצר באמצעות חלופת מעצר ("שחרור בערובה").
  4. לנאשם יש סנגור.

הבקשה למעצר עד תום ההליכים מוגשת לאותו ביהמ"ש אליו הוגש כתב האישום. לרוב, השופט שדן בבקשת המעצר הוא לא השופט שדן בתיק עצמו.
דיוני מעצר עד תום ההליכים הם פומביים ומתנהלים בנוכחות הנאשם, למעט אם הנאשם לא יכול ממנו להגיע בשל מצבו הבריאותי או שהוא נמלט מן הדין.
בהליך מעצר עד תום ההליכים בית המשפט חייב למנות לנאשם סנגור, אלא אם הנאשם הודיע לביהמ"ש שהוא מוותר על סנגור.
משך הזמן של מעצר עד תום ההליכים
כאמור, מעצר עד תום ההליכים נמשך עד למתן פסק דין בעניינו של הנאשם. אולם, יש לכך חריג – אם חלפו 30 יום מתחילת המעצר, והמשפט עדיין לא החל, הנאשם ישוחרר מהמעצר.
חריג נוסף הוא – אם חלפו 9 חודשים מיום תחילת המעצר ועדיין לא ניתנה הכרעת דין בעניינו של הנאשם, גם אז הוא ישוחרר מהמעצר.
ואולם, למדינה יש אפשרות לבקשת מבית המשפט העליון הארכת מעצר נוספת לתוקפה מקסימלית של 90 יום.

תסקיר מעצר

סעיף 21א לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) קובע כי בית המשפט רשאי להורות על ביצוע בדיקה (תסקיר) של עצור בעת דיון להארכת מעצרו של חשוד (הן לפני והן אחרי שהוגש נגדו כתב אישום). תסקיר מעצר הוא חוות דעת מטעם שירות המבחן הנערכת לצורך בחינה האם יש להמשיך ולעצור חשוד או לשחררו.

לעניינינו, בית המשפט רשאי להורות על הגשת תסקיר מעצר בעניינו של הנאשם, גם אם הנאשם משוחרר בזמן הדיון, וזאת כדי לבחון את נסיבותיו האישיות,חלופות למעצר ולשחרור, או המלצה לגבי תנאים מיוחדים לשחרור בערובה והפיקוח עליהם.

התייעצות עם עו"ד פלילי

התייעצות עם עורך דין פלילי היא הכרחית החל מרגע המעצר, עוד לפני שהחקירה החלה.
כאמור, על המשטרה להביא כל עצור בפני בית המשפט תוך 24 שעות לצורך ביצוע מעצר ימים. מומלץ להיות מיוצגים בידי עו"ד פלילי כבר בדיון הזה. נוכחות של עו"ד וייצוג נכון, במקרים המתאימים, יכולים להוביל לתוצאה של שחרור לעומת מעצר.
לעו"ד משה אורן נסיון רב בייצוג חשודים ונאשמים בהליכי המעצר השונים ולאורך כל ההליך הפלילי.
זכרו, כי ליווי מקצועי החל מהשלב הראשון, יכול לחרוץ גורלות.

שתפו:

תחומי עיסוק נוספים

פנו אלינו ליעוץ ראשוני

אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה (אלמ"ב) הן עבירות נפוצות המבטאות מעשי אלימות בין בני משפחה ונחשבות לעבירות קשות במיוחד, שכן מדובר בפגיעה באנשים קרובים ובילדים שחייהם קשורים

עבירות נשק

מהן עבירות נשק ומה העונש שמקבלים בשל ביצוע עבירות נשק? עבירות נשק נחשבות לעבירות חמורות, ובהתאם גם העונשים הנקובים בחוק לצד עבירות אלו – עונשים

עבירות סמים

אילו עבירות סמים קבועות בפקודת הסמים? מה העונש עליהן? האם ניתן להפחית אותו?  עבירות סמים הן מזמן לא נחלת העבריינים ה'כבדים' בלבד. כיום גם אזרחים

פשיעה חמורה

אילו עבירות מוגדרות כפשיעה חמורה? מהו העונש הצפוי בגינן? מדוע חשוב להתייעץ עם עו"ד? כאשר מדברים על פשיעה חמורה, מתכוונים לעבירות פליליות שמוגדרות כעבירות חמורות

דילוג לתוכן