מחיקת רישום פלילי

מחיקת אישום פלילי

אישום פלילי הוא אישום מאוד כבד, אשר גורר אחריו בהכרח ענישה מאוד כבדה ולא רק ענישה, אלא גם רישום בתיק האישי, שעלול להשפיע על יכולת ההתקדמות וההצלחה בחיים.

אחרי הכל, מעבר לכך שקיים תיק פלילי, רשום בו בדיוק מהי העבירה שבגינה האדם נחקר, והדבר עלול לגרום לכך שהרבה מאוד דלתות ייסגרו בפני אותו אדם.

מהי עבירה פלילית?

על מנת להיכנס לעובי הקורה, נציין קודם כל מה מוגדרת עבירה פלילית.

כל מעשה אשר נוגד את האמור באחד או יותר מחוקי המדינה נחשב כמעשה פלילי.

בישראל אלימות, סחר בסמים, זנות וגם עישון קנביס (למרות ההקלות האחרונות), מוגדרים כעבירה פלילית אשר בגינה יש לקבל עונש.

חומרת העונש תיקבע, כמובן, על פי חומרת העבירה עצמה. משטרת ישראל היא המוסמכת לעצור אנשים החשודים בביצוע עבירות פליליות, ובהמשך יוחלט האם התיק יועבר לדיון בבית המשפט.

עומס יתר על המערכת

מערכת המשפט היא תמיד מערכת מאוד עמוסה, שיש לה הרבה תיקים ועניינים לטפל בהם.

לכן, תיק פלילי שאמור להגיע לדיון בבית משפט יכול להישאר פתוח הרבה מאוד זמן.

התוצאה: גם אם אדם לא עבר שום עבירה פלילית אבל הוא מואשם בביצוע עבירה כזאת, יש לו תיק פתוח עם רישום פלילי, שיכול למנוע ממנו להתקבל למוסדות לימוד, למקומות עבודה ובכלל – יש לו כתם, לפחות זמני, על כל פעולה שירצה לעשות בחיים.

במקרה שהוא אכן לא ביצע את העבירה הפלילית, יש פה פגיעה של ממש בזכויות הפרט של אנשים רבים. ישנם מקרים בהם אנשים לא יודעים בכלל שתלוי ועומד נגדם רישום פלילי, ואז מופתעים לקבל הזמנה לבית המשפט.

היכן בודקים רישום פלילי?

כל אדם יכול לפנות לכל תחנת משטרה על מנת להזמין מידע אודות המידע הפלילי שלו, או באתר של ממשלת ישראל

האם רישום פלילי מופיע בתעודת יושר?

התשובה היא כן, והוא, כאמור, יכול להשפיע גם על הרבה מאוד תחומים בחיים. לכן, אם יש אפשרות למחוק את הרישום, כדאי מאוד לעשות את זה.

האם ניתן למחוק אישום פלילי?

כמובן שאם מוכיחים מעל ומעבר לכל ספק כי האדם שנגדו הוגשה תביעה פלילית לא עבר את העבירה – הרישום הפלילי נמחק.

זה יכול לקרות או באמצעות הליך מחיקת רישום פלילי על ידי קצין חקירות או על ידי תובע מוסמך, או באמצעות זיכוי של אדם אחרי שמוגש נגדו כתב אישום וניהול הליך משפטי שיכול לקחת הרבה מאוד זמן.

כאשר התיק מועבר לתובע, הוא צריך יהיה להחליט האם להגיש כתב אישום או לגנוז את התיק ולמחוק את האישום.

כאשר התיק מועבר לראש מחלק החקירות (במקרה שהעבירה היא מסוג 'עוון' ולא מסוג 'פשע') – הוא יכול להחליט לסגור את התיק על פי אחת העילות שנקבעו בחוק.

אפשרות נוספת למחיקת אישום פלילי היא לסגור את התיק בנימוק של חוסר ראיות או של חוסר עניין לציבור, אולם חשוב לדעת כי מחיקה מסוג זה משאירה רישום פנימי במחשבי המשטרה וכלל האנשים המשרתים בשירותי הביטחון השונים יכולים לעיין בו.

המצבים בהם קיימת אפשרות לסגור תיק פלילי

ישנם שלושה מצבים בהם ניתן לגנוז תיק פלילי:

  • חוסר אשמה

    – אם מתברר מעבר לכל ספק כי המעשים בהם האדם מואשם אינם מהווים עבירה פלילית או שהוכח שהוא לא ביצע את המעשים המיוחסים לו אפילו אם הם כן מהווים עבירה שכזאת.

 

  • חוסר ראיות

    – מקרה שבו ישנן ראיות מסוימות הקושרות את האדם לביצוע המעשים שמהווים על פי החוק עבירה פלילית, אך הן אינן חזקות דיין על מנת להרשיע אותו.

 

  • חוסר עניין לציבור

    – מקרה שבו מכלול נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין. כלומר – יש ראיות מסוימות לכך שהנאשם אכן ביצע עבירה פלילית, אולם בגלל נסיבות ביצוע העבירה ונסיבותיו של החשוד בביצועה – אין הצדקה להגיש כתב אישום ולהעמיד אותו לדין.

חשוב להזכיר שוב, כי מחיקת תיק פלילי מהסיבות של חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור אינה מוחקת את הרישום במחשבי המשטרה והוא נשאר גלוי לכל כוחות הביטחון. לעומת זאת, מחיקת תיק פלילי כתוצאה מחוסר אשמה – מביאה למחיקה לצמיתות גם ממחשבי המשטרה.

למי פונים לטובת מחיקת אישום פלילי?

הכתובת שאליה צריך לפנות כשמעוניינים במחיקת תיק פלילי היא, כמובן, עורך דין פלילי.

עורך הדין יכול להגיש בקשה לשינוי עילת התביעה לאחר עיון מדוקדק בראיות ובחומרים הנלווים, תוך שהוא מביא נימוקים ברורים ומדויקים לטובת הסגירה. בנוסף, עורך דין פלילי יכול להגיש ערר על החלטת בתי המשפט לא לסגור תיק מחוסר אשמה, וכך להביא למחיקת התיק לאלתר.

אם עורך הדין מצליח להשיג מחיקת תיק פלילי בעילה של חוסר אשמה, לקוחו יכול לבחור להגיש תביעה שכנגד בעבור עוגמת הנפש שנגרמה לו והאיום על שמו הטוב.

במקרים רבים התביעה תאושר והלקוח יפוצה כספית.

לקבלת מידע נוסף אודות מחיקת רישום פלילי וההליכים המשפטיים הרלוונטיים –
צרו עמנו קשר טלפוני או דרך האתר ונשמח לעמוד לשירותכם.

 

 

שתפו:

פנו אלינו ליעוץ ראשוני

תחומי עיסוק נוספים של עו"ד משה אורן

אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה (אלמ"ב) הן עבירות נפוצות המבטאות מעשי אלימות בין בני משפחה ונחשבות לעבירות

עבירות נשק

מהן עבירות נשק ומה העונש שמקבלים בשל ביצוע עבירות נשק? עבירות נשק נחשבות לעבירות חמורות,

עבירות סמים

אילו עבירות סמים קבועות בפקודת הסמים? מה העונש עליהן? האם ניתן להפחית אותו?  עבירות סמים

דילוג לתוכן